Partnerzy serwisu:
Biznes

Polska walczy o pieniądze na inwestycje kolejowe

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
08-11-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Agencja Informacyjna Newseria

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Polska walczy o pieniądze na inwestycje kolejowe
Resort transportu pracuje nad tym, by Polska nie straciła środków na inwestycje kolejowe. – Podejmujemy wszystkie kroki, żeby wykorzystać każdego eurocenta – zapewnia Patrycja Wolińska–Bartkiewicz, wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej. Do tej pory kolej wykorzystała ok. 12 proc. środków zarezerwowanych w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowiska.

– Koniec tego roku to jest deadline, kiedy będziemy mogli ocenić realizację projektów, które mamy już zatwierdzone w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko – przekonuje Patrycja Wolińska–Bartkiewicz. – Po tym czasie, czyli z początkiem 2013 roku, będzie możliwa tylko i wyłącznie ich realizacja i zarządzanie ryzykiem w tych projektach.

W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na projekty kolejowe zarezerwowano ponad 4 mld euro. Polska na razie wykorzystała nieznaczną ich część. Istnieje ryzyko, że po 2015 roku niewykorzystane fundusze wrócą do KE. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego wnioskowało do Brukseli o przesunięcie środków przeznaczonych na kolej na infrastrukturę drogową, ale zgody nie uzyskało.

Patrycja Wolińska–Bartkiewicz zapewnia, że resort transportu robi wszystko, by Polska w pełni skorzystała z przeznaczonych na inwestycje środków. – Nie ma jeszcze utraconych pieniędzy – mówi Agencji Informacyjnej Newseria podsekretarz stanu w ministerstwie transportu. – Złożyliśmy wniosek do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, do Komitetu Monitorującego Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko o podwyższenie dofinansowania projektów VII osi priorytetowej. Chodzi o projekty, za które odpowiadają PKP Polskie Linie Kolejowe (działanie 7.1 POIŚ), jak i samorządy miast i województw w zakresie transportu publicznego, w działaniu 7.3., związanym z inicjatywami lokalnymi na rzecz aktywnej integracji.

Równolegle prowadzone są rozmowy w tej sprawie z Komisją Europejską. Wniosek o podwyższenie poziomu dofinansowania musi być pozytywnie zaopiniowany przez urzędników z Brukseli. – Minister Nowak uzyskał od komisarza Hahna [Johannes Hahn, komisarz Unii Europejskiej ds. polityki regionalnej – przyp. red.] zapewnienie, że KE będzie się przychylnie odnosić do takiego wniosku, jeżeli on zostanie położony na stole, ale pod warunkiem wypełnienia pewnych zadań, które określiliśmy razem na tzw. task force, czyli w grupie, w której są uczestnicy z każdego ministerstwa i z Komisji Europejskiej – mówi Patrycja Wolińska–Bartkiewicz.

Zgodnie z ustaleniami grupy wszystko rozstrzygnie się w najbliższych dwóch miesiącach. – Jeżeli  do końca roku spełnimy ten warunek, podpiszemy umowy o dofinansowanie w zakresie projektów PKP PLK, scertyfikujemy w pewnym określonym zakresie wydatki, to wniosek będzie rozpatrywany – mówi wiceminister transportu.

W jej ocenie, obecna sytuacja to w dużej mierze efekt zaniedbań ze strony największego beneficjenta unijnych środków zarezerwowanych na kolej, czyli PKP PLK. – Byłoby nie fair z mojej strony, gdybym powiedziała, że wszystko jest ok, bo nie jest – podkreśla. – Chciałabym dać jednak szansę kolegom z zarządu, ponieważ opracowali oni plan naprawczy w tym zakresie i chciałabym zobaczyć, na czym on polega, jak to będzie wyglądało z ich strony.

Jednocześnie zapowiada, że ministerstwo będzie w planie naprawczym aktywnie uczestniczyć. – Nie zrzucam z ministerstwa odpowiedzialności, wręcz odwrotnie, chcemy zacieśnić tę współpracę i przyglądać się temu baczniej, żeby nie było takich sytuacji, że jesteśmy zaskakiwani, że coś miało być, a  nie ma – dodaje Patrycja Wolińska–Bartkiewicz.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

CUPT: Nie ma zagrożenia dla rozliczenia taboru z KPO w terminie

Prawo i polityka

CUPT: Nie ma zagrożenia dla rozliczenia taboru z KPO w terminie

Roman Czubiński 25 czerwca 2024

PPM-T (w końcu) z umową na linię 26

Infrastruktura

PPM-T (w końcu) z umową na linię 26

Roman Czubiński 19 czerwca 2024

Zobacz również:

Wizyta delegacji Komisji Transport i Turystyka Parlamentu Europejskiego w Polsce

Prawo i polityka

Wizyta delegacji Komisji Transport i Turystyka Parlamentu Europejskiego w Polsce

Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej 16 lipca 2013

Związkowcy zakończyli spory i... wyszli na ulice

Warte uwagi

Związkowcy zakończyli spory i... wyszli na ulice

ez, Rynek Kolejowy 11 września 2013

Nowa minister infrastruktury i rozwoju – nowe nadzieje

Kadry

Nowa minister infrastruktury i rozwoju – nowe nadzieje

ew / Rynek Infrastruktury 21 listopada 2013

Pozostałe z wątku:

CUPT: Nie ma zagrożenia dla rozliczenia taboru z KPO w terminie

Prawo i polityka

CUPT: Nie ma zagrożenia dla rozliczenia taboru z KPO w terminie

Roman Czubiński 25 czerwca 2024

PPM-T (w końcu) z umową na linię 26

Infrastruktura

PPM-T (w końcu) z umową na linię 26

Roman Czubiński 19 czerwca 2024

Zobacz również:

Wizyta delegacji Komisji Transport i Turystyka Parlamentu Europejskiego w Polsce

Prawo i polityka

Wizyta delegacji Komisji Transport i Turystyka Parlamentu Europejskiego w Polsce

Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej 16 lipca 2013

Związkowcy zakończyli spory i... wyszli na ulice

Warte uwagi

Związkowcy zakończyli spory i... wyszli na ulice

ez, Rynek Kolejowy 11 września 2013

Nowa minister infrastruktury i rozwoju – nowe nadzieje

Kadry

Nowa minister infrastruktury i rozwoju – nowe nadzieje

ew / Rynek Infrastruktury 21 listopada 2013

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5